۱۳۹۱ دی ۱, جمعه

یکم دی ماه سال نود و یک

تجهيزات ماهواره بعد از جمع‌آوري چه سرنوشتي پيدا مي‌كنند

 

بررسي 47 خبر پايگاه اطلاع‌رساني - اينترنتي پليس نشان مي‌دهد كه عموما خبرهاي يك سال اخير مرتبط با ماهواره مربوط به اظهارنظرهاي فرماندهان اين نيرو در آثار و عواقب ديدن برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌يي بوده است.به گزارش خبرنگار «اعتماد» پايگاه اطلاع‌رساني پليس كه تنها مرجع خبري پليس است و منبعي قابل اعتماد محسوب مي‌شود درباره توقيف تجهيزات ماهواره و عمليات‌هاي جمع‌آوري اخبار محدودي را منتشر كرده است. براي نمونه سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده پليس كشور در تاريخ 7 تيرماه امسال گفته بود كه با اقدامات پليس در جمع‌آوري با كاهش 50 درصدي بينندگان شبكه‌هاي ماهواره‌يي مواجه شديم. در همين حال فرمانده پليس استان اصفهان نيز گفته است كه نصب ماهواره در ملاء عام جرم است. ما بقي اظهارنظرها متوجه بد بودن استفاده از ماهواره است. براي نمونه فرماندهي انتظامي يزد در تاريخ 11 مهرماه امسال گفته است كه شبكه‌هاي ماهواره‌يي از جمله توطئه‌هاي بيرحمانه دولت‌هاي استعمارگر است. اما بررسي 9 خبر منتشر شده با عنوان ماهواره در پايگاه اطلاع‌رساني پليس نشان مي‌دهد كه 95 هزار و 778 قطعه از تجهيزات دريافت امواج ماهواره كه توسط پليس كشف شده به مردم نيز اطلاع‌رساني شده است. اين اخبار متوجه شهرهاي چون «مياندوآب»، «كرج»، «قزوين»، «مريوان»، «اروميه»، «يزد»، «كرمانشاه» و «سبزوار» بوده است.
ورود به پشت‌بام‌ها متوجه تهران است
اگر با مردم شهرستان‌هاي كشور موضوع ورود پليس به خانه‌ها و پشت‌بام‌هاي آنان براي توقيف تجهيزات ماهواره را مطرح كنيد برايشان موضوعي غريب است. جمال يكي از ساكنان منطقه گلستان در اهواز در اين باره به «اعتماد» گفت: اينجا عموما خانه‌ها ويلايي است و حياط و حياط‌خلوت دارد و پليس به اين خانه‌ها نمي‌تواند وارد شود. رحيم كه در شهرستان خاش در استان سيستان و بلوچستان زندگي مي‌كند نيز به خبرنگار «اعتماد» گفت: در اينجا كه شبكه‌هاي تلويزيوني ايران يعني شبكه يك، دو، سه و نظاير آن پوشش ندارد و ما به سختي و مگر با ديش ماهواره بتوانيم آن شبكه‌ها را بگيريم. بهرام جواني كه در شاهين‌شهر اصفهان زندگي مي‌كند نيز به «اعتماد» گفت: اينجا كاري با ماهواره ندارند و به سراغ خانه‌ها هم نمي‌روند.

تهراني‌ها چه گفتند؟

خبرنگار «اعتماد» به صورت اتفاقي به سراغ محله‌هاي غربي، مركزي و شمالي تهران رفت و از آنها درباره اين موضوع پرسيد. حمدالله كه مردي 65 ساله و ساكن خيابان سردارجنگل است در اين باره به «اعتماد» گفت: مشخص نيست ماموران با چه حكم و مجوزي وارد ساختمان شده‌اند زيرا به هيچ‌كس مجوز نشان نداده‌اند. مريم زني 70 ساله در خيابان خواجه ‌عبدالله انصاري تهران نيز به خبرنگار «اعتماد» گفت: من تنها در خانه‌ام زندگي‌ مي‌كنم. خانه‌ام آپارتماني در يك مجتمع 24 واحدي است. آمده‌اند و همه ال‌ان‌بي‌ها را جمع كرده‌اند. اين تلويزيون تنها سرگرمي‌ من است.
قانون مربوط به 18 سال قبل

11 ماده‌يي كه در سال 1373 مجلس وقت براي جلوگيري از استفاده از تجهيزات دريافت امواج ماهواره به قانون تبديل شد همان مجوزي است كه اين روزها و در عصر تكنولوژي و ارتباطات عمليات جمع‌آوري ديش، ال‌ان‌بي ‌از روي پشت بام‌ها را توجيه مي‌كند. در اين قانون 11 ماده‌يي و در ماده9 آن تصريح شده است: استفاده‌كنندگان از تجهيزات دريافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه به مجازات نقدي از يك ميليون تا سه ميليون ريال محكوم مي‌گردند.» كه در بند الف اين ماده هم تصريح شده است «حمل، نگهداري، نصب و تعمير تجهيزات دريافت از ماهواره ممنوع و مرتكبين با مجازات نقدي از يك تا پنج ميليون ريال محكوم مي‌گردند.»حال آنكه اين فقط نيروي انتظامي است كه درباره مبارزه با آنچه 18 سال قبل «تهاجم فرهنگي» خوانده مي‌شد فعاليتي ملموس دارد و هيچ اثري از فعاليت صدا و سيما و نهادهاي فرهنگي ديگر در اين سال‌ها ديده نشده و نمي‌شود.

سوال مردم تهران از پليس

مردم تهران در تماس با روزنامه اعتماد خواستار طرح اين سوال از پليس شدند كه توضيح دهيد ال‌ان‌بي‌هاي توقيفي از پشت‌بام خانه‌ها به چه سرنوشتي دچار مي‌شود. آنچه در اين تماس‌ها مطرح شد متوجه مردمي از محله‌هاي مختلف تهران است كه به تازگي پليس يا اشخاص ديگر ديش و ال‌ان‌‌بي‌هاي توقيفي تحويل چه نهادي داده مي‌شود؟ همين موضوع سبب شد خبرنگاران «اعتماد» به طور تصادفي از مردم درباره مراجعه پليس به محله‌ها براي جمع‌آوري تجهيزات ماهواره سوالاتي مطرح كند. عموم پاسخ‌دهندگان به سوال «اعتماد» در محله‌هايي چون سعادت‌آباد، پونك، شهرك غرب، بلوار ژاندارمري و سردارجنگل تاكيد كردند كه هيچ كدام از ماموران به شيوه متعارف وارد محل مسكوني نشده‌اند و توضيح دادند كه ماموران پشت در مجتمع منتظر بودند تا در بازشود و بدين‌ترتيب وارد مجتمع شدند. با توجه به آنچه مردم محله‌هاي مختلف به خبرنگاران «اعتماد» گفتند اين سوال مطرح است كه پليس با ال‌ان‌بي‌هاي جمع‌آوري شده در تهران چه كرده است. بررسي و جست‌وجوي واژه «ماهواره» در پايگاه اطلاع‌رساني پليس (news.police.ir) در فاصله يك سال اخير نشان مي‌دهد كه 47 خبر اين مركز به مطالبي با موضوع مرتبط و غيرمرتبط ماهواره اختصاص يافته است اما هيچ كدام از اخبار توقيف و دستگيري تجهيزات ماهواره مربوط به تهران نيست و نمي‌توان دريافت كه تجهيزات توقيف شده در تهران به چه سرنوشتي دچار شده‌اند. اين سوال در حالي مطرح است كه پليس در مواردي چون كشف مشروبات الكلي مراسم منهدم كردن، در مواردي چون كشف سي‌دي‌هاي غيراخلاقي مراسم معدوم‌سازي و در مواردي چون كشف مواد مخدر مراسم سوزاندن را برگزاركرده و گزارش تصويري اين اقدام هم در رسانه‌ها منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر